Afscheid nemen in Corona-tijd

De hele wereld is al maanden in de ban van het coronavirus en ondervindt de gevolgen van de uitbraak. Ook voor het organiseren van een uitvaart heeft het gevolgen.

Voor ons als uitvaartondernemers geldt dat wij de 1,5 meter afstand in acht moeten houden.  

Sinds 1 juli 2020  zijn de regels wat losser geworden. Zo is het maximum aantal aanwezigen groter geworden. Echter ook dan zullen we de 1,5 meter regel in acht moeten houden.

Regels per 10 augustus:

Registreren van gasten op uitvaart locaties. Door de invoering van aanvullende Corona maatregelen van de Rijksoverheid per 10 augustus 2020, zijn alle locaties verplicht om alle bezoekers te vragen zich te registreren. Er zijn hierbij een aantal afwegingen gemaakt:

  • Voorafgaand aan de dienst of net daarna vragen aan mensen om hun naam en contactgegevens achter te laten, wordt als een te grote belasting voor nabestaanden en hun gasten beschouwd; wij willen hen zo min mogelijk storen in het rouwproces. 
  • Daarnaast zijn er een aantal praktische problemen die zich voordoen: als iedereen zich moet registeren, zorgt dit voor lange wachtrijen. Er is kans op besmetting door deze wachtrijen en via de pennen die worden gebruikt. Daarnaast moet er worden bijgehouden welke registratie wanneer is gedaan en wanneer vernietigd moet worden in het kader van de AVG-wetgeving.

In de geest van de nieuwe maatregelen tot registratie is er gekeken naar de meest passende oplossing om aan deze regel te voldoen. 

Adressenlijst opvragen bij nabestaanden

Wanneer de GGD contact opneemt bij een besmetting die verband houdt met één van de uitvaartlocaties, zullen zij hen verwijzen naar de nabestaanden c.q. opdrachtgever van de betreffende uitvaart. De GGD zal hen dan vragen om de namen en telefoonnummers van hun gasten te delen, bijvoorbeeld via de lijst die gebruikt is om de uitnodigingen voor het afscheid te versturen.

Rol van ons als uitvaartondernemer

Aan ons is gevraagd om vooraf de nabestaanden te informeren over het feit dat – indien nodig – de uitvaartlocatie de GGD naar de nabestaanden c.q. opdrachtgever van de uitvaart verwijst in het kader van brononderzoek. Het is dan aan de nabestaanden c.q. opdrachtgever om de gegevens van hun uitvaartgasten te delen met de GGD.

Vanuit de AVG-regels is het van belang dat wij in het uitvaartdossier aantekenen dat wij dit met de nabestaanden hebben afgestemd en dat jullie geen bezwaar hebben tegen het doorgeven van de naam en telefoonnummer van de opdrachtgever aan de GGD met dit doel.

Daarna zien wij graag jullie schriftelijke bevestiging tegemoet.

De familiekamer(s) en ook de 24-uur kamer(s) gaan langzaam maar zeker weer open  voor gebruik.

Per locatie zullen we dus bekijken wat de mogelijkheden zijn en dit uitgebreid met je bespreken. 

Basismaatregelen blijven

Regelmatig handen wassen, hoesten en niezen in ellebogen, gebruikmaken van papieren zakdoekjes en het houden van anderhalve meter afstand blijven onverkort van kracht. Bij mooi weer kunnen nabestaanden ervoor kiezen om de condoleance op een terras te houden. 

Bovenstaande regels hebben invloed op hoe je het afscheid kunt en wilt vormgeven. Wij helpen je hier graag bij.

Voor meer informatie kun je ons altijd bellen en mailen.

Don`t copy text!
Scroll naar top